:گلستان مجموعه ای از دیدنی ها و زیباییهای خلقت

:گلستان مجموعه ای از دیدنی ها و زیباییهای خلقت
استان گلستان در شمال خاوری ایران واقع شده و محل سکونت یکی از بزرگ ترین و باسابقه ترین عشایر منطقه شمال خاوری ایران (ایل ترکمن) است.

همچنین یکی از قطب های اقتصادی مهم کشور در زمینه کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن ها بوده و از معادن و صنایع باارزشی برخوردار است. پارک ملی گلستان که بزرگترین و باارزش ترین پارک ایران است، در محدوده این استان واقع شده و جنگلهای خزری در محدوده این استان به پایان می رسد. گلستان با دریای خزر نیز ساحل دارد و از مواهب طبیعی چون سواحل دریا، جنگلهای زیبا، کشتزارهای پررونق و باصفا و باغهای مطلوب برخوردار است. انواع جاذبه های طبیعی چون کوه، دریا، جنگل، آبشار، رودخانه، چشمه و انواع گونه های جانوری در این استان قابل دسترسی و مشاهده است. به لحاظ این که این استان محل زندگی عشایر ترکمن ایران است، از جاذبه های متعدد اجتماعی چون جلوه های عشایر کوچ رو و آداب و رسوم حاکم بر آنها، موسیقی سنتی خاص منطقه به همراه انواع جشن ها و آیین ها برخوردار است. این استان همچنین در مسیر عبوری زایران بارگاه مقدس حضرت امام رضا (ع) قرار گرفته و موقعیت ترانزیتی آن در کنار جاذبه های اکوتوریستی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی؛ گلستان را در ردیف یکی از پرتوان ترین مناطق ایران در زمینه جهانگردی قرار داده است.
:مکان های دیدنی و جاذبه های طبیعی

پارک ملی گلستان، تالاب گمیشان، پناه گاه حیات وحش میان کاله، آبشارلو، آبشار شیرآباد، آبشار باران کوه، آبشار زیارت، آبشار کبودوال، پارک جنگلی دلند، پارک جنگلی قرق، جزیره آشوراده، منطقه جنگلی نهارخوران،پارک جنگلی النگدره، منطقه حفاظت شده جهان نما، و همچنین مسجد جامع، آرامگاه مختوم قلی فراغلی، امام زاده روشن، پل آقا قلا، امام زاده نور اسحاق، امام زاده هندیجان، بازار قدیمی، برج رادکان باختری، پنج شنبه بازار قلا، تورنگ تپه، جمعه بازار گرگان، جمعه بازار گنبد، دوشنبه بازار ترکمن، سد اسکندری ، دیوار دفاعی، قلعه ماران، کاخ اختصاصی، کاخ شاهین، کاخ آغامحمدخان، مدرسه سردار، مدرسه دارالشفاء، مسجد گلشن، مسجد امام حسن عسگری(ع)، مسجد و مدرسه کریم آبشار، موزه گرگان و میل گنبد قابوس، به همراه جلوه های زندگی مردم و عشایر منطقه از دیدنی های جذاب استان گلستان هستند.
:پیشینه تاریخی

استان گلستان نام خود را از گرگان به گلستان تغییر داده و به نظر می رسد به علت آبادانی و صفای طبیعی این منطقه ووجود پارک ملی گلستان؛ نام گلستان به آن داده شده است. استان گلستان محل سکونت اقوام ترکمن هم می باشد که بخش دیگری از این ایل بزرگ نیز در جمهوری ترکمنستان زندگی می کنند.
:جلوه های اکوتوریستی

یکی از زیباترین جلوه های اکوتوریستی استان گلستان، همچون سایر نواحی شمالی ایران، وجود روستاهای زیبا به ویژه در دل جنگل های بکر و شگرف آن است.
دهکده های ییلاقی استان گلستان را باید در زمره یکی از زیباترین جلوه های اکوتوریستی این خطه از سرزمین شمال به شمار آورد. این دهکده ها شامل دهکده ییلاقی درازنو، دهکده ییلاقی جهان نما، دهکده ییلاقی افراتخته، دهکده ییلاقی زرین گل و دهکده ییلاقی شیرنوا و ... هستند.
این دهکده ها به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا و مشرف به تمامی نواحی جلگه ای استان، از طبیعت زیبا و آب وهوای خنکی برخوردار بوده و پوشش های جنگلی و کوهستانی و صخره ای موجود در آن ها قابلیت استفاده گردشگری طبیعی و تفریحی را بیش از پیش نمایان می سازند.
روستاهای گلستان به دلیل تنوع پوشش گیاهی- صخره ای و کوهستانی، شرایط
آب وهوایی بسیار مناسب در ایام تابستان، وجود چشم اندازهای زیبا و مشرف به نواحی پایین دست از گذشته مورد استفاده و بازدید گردشگران قرار می گیرند.
گرگان نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و روستاهای شگرفی چون روستای شاه کوه و جهان نما در زمره این روستاها هستند، اما روستای زیارت در این میان خود تجلی زیبایی طبیعت از نوع دیگری است. این روستا در 12 کیلومتری جنوب گرگان واقع شده است و آب و هوای معتدل و مرطوب دارد.
رودخانه مشهور زیارت نیز از شرق آبادی می گذرد. کوه پشته کمر و کوه سفید آب در شمار غربی و خالودره در شرق آبادی واقع شده اند. سواحل رودخانه، کوه ها، دره، پوشش گیاهی و حیات وحش از جمله جاذبه های طبیعی پیرامون روستا و مسجد قدیمی و بنای امامزاده عبدالله از جمله جاذبه های مذهبی و زیارتی آن به شمار می روند.
معماری خانه های روستایی، بسیار جالب توجه و زیبا است. پوشش سفالین بام خانه ها، معماری داخلی و نمای بیرونی آن ها دیدنی و قابل توجه است.
یکی از نکات قابل توجه در بافت روستای زیارت مشترک بودن حیاط منازل با معابر است. به این معنا که فضای باز خصوصی منازل با معابر روستا یکی بوده و در داخل این معابر، تنور، شیرآب، حوضچه شست و شو و انبار دیده می شود
:خلیج گرگان
خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحل شبه جزیره میانکلاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده است. وسعت خلیج گرگان حدود 400 کیلومتر مربع است. خلیج گرگان کم عمق است به طوری که با در نظر گرفتن بالا آمدگی آب، حداکثر عمق آن به 4 متر می رسد و در رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.
:منابع آبی جذب جهانگردان
مهم ترین منابع آبی جذب جهانگردان در استان گلستان، دریای خزر و سواحل زیبای آن با چشم اندازها و مناظر بسیار بدیع، دلنشین و دیدنی است و همواره مسافران بسیاری را از دور و نزدیک به سوی خود جلب می کند. سواحل و کرانه های دریای خزر در پیوند با جلگه سرسبز و کوه های بلند سر به فلک کشیده البرز، از دیدنی ترین و جالب ترین نقاط استان است. می توان گفت که زیبایی های کم نظیر گرگان به موجودیت و حفظ شرایط زیستی این دریا بستگی دارد. در محدوده استان گلستان دو اسکله بندر گز و بندر ترکمن با کارکرد تفریحی و تفرجی، از تفرجگاه های مهم استان و از اماکن مطلوب جهت گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران محسوب می شود.
:منابع جنگلی

جنگل های گرگان با مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبای دره ها و کوه های جنگلی، رودخانه ها، چشمه سارها، فضاهای روستایی ویژه منحصر به فرد، قابلیت های مهم توریستی- جنگلی را به نمایش گذاشته و در حال حاضر از طریق مجتمع نهارخوران و جاده خوش ییلاق مورد بهره برداری قرار می گیرند.
همجواری این مجموعه جنگلی با دشت ها و کوهستان های شرقی مازندران، ویژگی های جهانگردی کم نظیری به آن بخشیده که در صورت دسترسی و ایجاد امکانات صحرایی، بخش عظیمی از نیازهای تفریحی و گذران اوقات فراغت استان سمنان و خراسان و مسافران گذری را پاسخ خواهد گفت. پارک طبیعی ناهارخوران (قدیمی ترین تفرجگاه گلستان)، پارک جنگلی النگدره و قرق (واقع در شرق گرگان و در مسیر اصلی شمال به مشهد) و پارک جنگلی آبشار کبود وال از دیگر منابع جنگلی گرگان برای جذب اکوتوریست ها به شمار می آیند.
از دیگر جاذبه های طبیعی شهرستان گرگان می توان ارتفاعاتی چون کوه جنگلی پیر گرده، کوه جنگلی تاور آب، کوه جنگلی تل انبار، کوه نیمه جنگلی چلبه، کوه نیمه جنگلی زرشک کوه و... را نام برد که هر ساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند.
   
 
 
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
http://s5.picofile.com/file/8108743200/IMG_2187.jpghttp://s5.picofile.com/file/8121783668/IMG_4973.jpg

ابشار زیبای پشمکی رامیان


http://rahim1989.persiangig.com/image/%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86/%D9%85%D9%84%DA%86%20%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85/IMG_1461.JPGhttp://rahim1989.persiangig.com/image/%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86/%D9%85%D9%84%DA%86%20%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85/new_folder/IMG_0881.JPGhttp://rahim1989.persiangig.com/image/%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86/%D9%BE%D8%A7%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87/IMG_3355.JPG


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: